ZiektebeeldRoken schaadt ook de mondgezondheid

Roken schaadt ook de mondgezondheid

Roken is slecht voor de gezondheid, dat is inmiddels bij velen bekend. Tijdens het roken komen schadelijke stoffen vrij, zoals teer en nicotine. Deze stoffen kunnen kanker veroorzaken en voor vernauwde bloedvaten zorgen. Wist je dat ook alle weefsels die direct in aanraking komen met tabaksrook schade kunnen oplopen? Dat betekent dat je als roker een veel grotere kans op hebt om tandvleesontsteking op te lopen.

Normaal gesproken neemt bij een ontsteking het aantal bloedvaten in het tandvlees toe en worden ze daarnaast wijder. Ook zie je dat het tandvlees een rode kleur krijg en opzwelt. Bij het tandenpoetsen zal het makkelijk bloeden. Dit gebeurt bij rokers nauwelijks waardoor een ontsteking makkelijk over het hoofd wordt gezien. Hierdoor kan zelfs het kaakbot aangetast worden. Door het roken geneest het kaakbot minder snel en blijft het kaakbot slinken. Rokers hebben daardoor een grotere kans om hun tanden of kiezen te verliezen dan niet-rokers.

Het oplopen van (onzichtbare) ontstekingen of aantastingen van het kaakbot klinkt al ernstig genoeg. Maar het is niet het enige wat roken met het gebit doen. De rookaanslag zorgt ook voor een verkleuring van de tanden, die anders dan bij verkleuringen door koffie of thee moeilijker te verwijderen is. Daarnaast proeven rokers minder en is er een vergrote kans op mondkanker.

De oplossing is uiteraard om te stoppen met roken. Twee tot zes weken na de laatste sigaret is er al een verbetering in de mondgezondheid waar te nemen. Tandvleesbloedingen kunnen wellicht na het stoppen met roken wat toenemen, maar een goede mondhygiëne zorgt dat dit probleem snel wordt opgelost. Wil je weten welke mondzorg voor jou het meest geschikt is? De tandarts of mondhygiëniste kan je hierbij helpen. Stoppen met roken werkt alleen als je zelf gemotiveerd bent. De beslissing is de eerste stap. Voor meer informatie en goede tips ga naar: www.ikstopnu.nl