TandvleesWat doe je bij bloedend tandvlees?

Wat doe je bij bloedend tandvlees?

We kijken in deze serie naar de relatie tussen chronische ziektes en de mondgezondheid.  In deze blog staan de chronische hart- en vaatziekten centraal. Welke gevolgen hebben deze ziekten op de mondgezondheid? Welke risicofactoren spelen mee en wat zijn de mogelijkheden om de mond gezond te houden?

Hart- en vaatziekten is de verzamelnaam voor alle aandoeningen aan het hart- en vaatstelsel. Denk bijvoorbeeld aan een beroerte of een hartinfarct. Een grote overeenkomst tussen hart- en vaatziekten en parodontitis (tandvleesontsteking) is dat er bij beide sprake is van een ontstekingsproces. Bij een ontsteking neemt het aantal bloedvaten in het tandvlees toe. Daarnaast worden de bloedvaten ook wijder. Je zult bij het tandenpoetsen of eten merken dat het tandvlees makkelijker bloed. Door de ontsteking wordt het tandvlees rood en zwelt het op. Als een ontsteking niet goed behandeld wordt, dan is er een grotere kans om tanden en kiezen te verliezen. Een goede mondhygiëne zorgt ervoor dat de parodontitis geneest.

Het is niet zo dat een tandvleesontsteking voor een verhogend risico zorgt als het gaat om het verkrijgen van hart- en vaatziekten of andersom. Wel zijn er gemeenschappelijke risicofactoren zoals roken, diabetes of leeftijd. Om te voorkomen dat zowel ontstekingen in de mond als in andere organen schade aan het lichaam toebrengen is het verstandig om geregeld op controle te komen in de praktijk. De mond heeft namelijk een signaalfunctie. De tandarts kan een grote rol spelen in het sneller constateren van ontstekingen. Dit geldt ook voor hart- en vaatziekten. De mond staat namelijk in contact met de rest van het lichaam.

Tekort aan vitamine, roken en stress zijn factoren waar we zelf invloed op hebben. Een gezonde levensstijl zorgt voor een gezonde mond. Bloed je tandvlees snel? Of heb je andere (wellicht milde) klachten? Blijf er niet mee rondlopen. Door snel te handelen, kan het gebit eerder herstellen en kunnen eventuele andere ziektes ook sneller door de tandarts opgespoord worden. Maak hier een afspraak voor een controle.