Effect diabetes op gebitHet effect van diabetes op je gebit

Het effect van diabetes op je gebit

In deze nieuwe serie over de relatie tussen chronische ziektes op je mondgezondheid behandelen we deze keer de chronische ziekte diabetes. In Nederland hebben zo’n 1,2 miljoen mensen diabetes. Wat betekent deze veelvoorkomende suikerziekte voor de mondgezondheid en wat kun je zelf doen?

Diabetici hebben last van te veel suiker in het bloed. Het lichaam kan de bloedsuiker niet op peil houden. Hierdoor zijn ze gevoeliger voor infecties en ontstekingen. Diabetici kunnen daardoor ook sneller last hebben van ontstoken tandvlees en kaakbot. Dit gebeurt vooral wanneer de bloedsuikerspiegel regelmatig te hoog is. Daarnaast is er met diabetes ook een groter risico op schimmelinfecties en gaatjes.

Wat kun je doen?
Allereerst is het belangrijk om je mond gezond te houden. Problemen rond de mondgezondheid leiden er namelijk toe dat de bloedsuikerspiegel moeilijker in balans blijft. Daarnaast is het van belang om de bloedglucosewaarden goed te houden. Dus blijf altijd goed je tandenpoetsen. Doe dit twee keer per dag met een zachte tandenborstel en fluoridetandpasta.

Laat je door de tandarts goed informeren zodat je mondgezondheid ook met diabetes op peil blijft. Een gezonde mond kan zelf bijdragen aan het beter in hand houden van de diabetes. Heb je vragen over wat jouw gebit nodig heeft? Maak hier een afspraak en krijg van de tandarts advies op maat.